بحث هذه المدونة الإلكترونية

الأحد، 30 أغسطس 2020

كداب....يحيى حسين 30 أغسطس 2020

 كداب

عمري ما قولت على نفسي ملاك
أو نجم عالي في أفلاك
دايما بتكلم بصراحة
بس صراحتي يا قلبي هلاك

قالوا زمان الصدق نجاه
خلي الصدق صراط وحياه
صدقت وزرعت الصدق
وحصدت من الصدق أذاه

ليه مش عايز اتعلم
اغش اتذوق أتجمل
طول الوقت اقول الصدق
وأخد على راسي وأتحمل

الابيض والاسود الواني
والدنيا ماليها الالوان
حبيس الوحدة واحزاني
وسعيد في الدنيا الثعبان

لازم ابقى انا فنان
والعب بالكلمة وباللون
فاضي وخاوي جوايا
ونافخ نفسي كبالون

افتح للكذب الباب
الناس بتحب الكداب
غش ونافق واتجمل
حتتحوط باصحاب واحباب

الكل حيطلب ودك
ما دنيتنا دي دنيا مظاهر
الغني الناس بتحبه
ولو خيره عالناس مش ظاهر

لكن في الاخر والظاهر
اوعى تصدق دا برضه كلام
حفضل طول عمري مش ظاهر
وحاكدب بس أنا في الاحلام

يحيى حسين 30 أغسطس 2020

ربما تحتوي الصورة على: ‏‏شخص واحد‏، ‏نص مفاده '‏‎2011 Melinda Downing‎‏'‏‏

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اهلا وسهلا ومرحبا بك في مدونة واحة الأدب والأشعار الراقية للنشر والتوثيق ... كن صادقا في حروفك ويدا معاونة لنا ... فنحن حريصين علي الجودة ونسعي جاهدين لحفظ ملكية النص .

هسهسة خاطر بقلم الرائعة جهاد بدران

 هسهسةُ خاطر.. ألا ليْتَ نفسي لا تنوءُ بخاطري ولا تُنْكِر الإحساسَ في عيْنِ شاعرِ ويا ليْتَ فجْري يبْعثُ النّورَ جذوةً فيُحْيي بنبْضِ القلبِ...