بحث هذه المدونة الإلكترونية

الثلاثاء، 30 يونيو 2020

من صغري وانا بحب ورومانسي :{ بقلم ★ ابوحسان★}[ ٣٠ يونيو ٢٠٢٠ ]

من صغري وانا بحب ورومانسي :
**************************
انا راجع للياليى الاولي .... وأيامي
لساعات الهنا واحلي احلي احلامي
لما كنت صغير بعين امي واخواتي
واختي تلمع وتمشط .. لي شعراتي
والتانيه تحمل همي.. وعليا بتداري
وتمشي مخبياني .. وتجري قدامي
وانا اللي كان شاغلني . ايه اللي بيجرالي
واسمع امي تشددكلامها وتقول لأخواتي
خلي بالك .... .... من الواد لايحسدوه
اصلهم لجمال عينيه .... ممكن ينظروه
خلي بالك منهم ومن عينيهم
اوعي منك بعنيهم .. يغربلوه
واختي هاين عليها .... تسب
علي الواد .... واللي جابوه
وانا في كل دا زي الاطرش في الزفه
وأسال نفسي .. هوه انا لسه في اللفه
ياناس سيبوني .... انطلق والعب
مع اصحابي فاطمة .... وسيداحمد
اوحتي عزه وكمان .... سعادواحمد
مفيش فايده ومش قادر.... افهمهم
ولا راضيين .... .... يسمعولي ابدا
كان نفسي حقيقي بجد إني اقنعهم
كل اللي طالع عليهم وبسمعه منهم
لعبك مع البنات عيب اوعي تقربهم
ولما تكبر مفيش غير الصبيان تصاحبهم
من هنا كنت حاسس أنني نفسي
اعرف البنات واجرب علاقتهم
لاهمه هايكلوني .... ولاعمري انا هاكلهم
وفضلت اكبر ماليش في.. صنف الحريم
الا امي واخواتي وكمان خالاتي وعماتي
يخرب بيوتكم .... هوه انا هافضل أهاتي
نفسي اجرب العب مع عزه وكل صحباتها
ماهو الممنوع مرغوب دايما ياامه والله
البنات حلوين غير الأولاد .... ورخامتها
وكبرت وطولت.. وجاني الوقت
ودخلت المدرسة قال ايه اتعلم
اتاريني كنت بقرا كل الحروف وافوتها
واقف كتير عند كلمات الحب واحفظها
واشكل منهم .... .... قصتي وقصتها
وفضلت اسلط قلبي واشحنه بحب
عزه اللي عنيا ارتاحت لها.. وحبتها
لحد مافي يوم قالت لي
ارجوك ابعد عنيك عني
أصل انا مش قد حلاوتها
ولسه بدرى علي الكلام ده
ياريت نأجله .... لساعتها
قلت لها اعمل ايه انا في قلبي
اللي حبك ياعزه .... واختارك
ونفسي اكون .... انا حبيبك
وامشي معاك .... مشوارك
برموشي اغطيك وقلبي يبقي.... لك دارك
وابقي انا راجلك وأهلك .... وكل زوارك
وإن خرجتي ابقي معاك.. ونقضي مشوارك
ياإما تفضلي في البيت اسمعك احلي كلام
وتسمعيني احلي كلام ...وهاعتبره اشعارك
ودي بدايتي مع عزه اللي حبيتها
واول خطوات حياتي الرومانسيه
وانا اللي عمري ايامها كان٨ سنوات
وناوي في اللي جاي .... احكي لكم
حكايتي مع عزه وأمي اللي خربتها
لما شفتني بتكلم علي .... حبي لعزه
وعلت قوي .... .... في ضحكتها
خاصمتني عزه وقالت حماتي دي قرشانه
وصعبه قوي وهاتكون اصعب في معاملتها
وانا عمري ماهقدر اكون .... طايقه لعشرتها
**********************************
{{{{ ★ ابوحسان★}}}}
[[[[ ٣٠ يونيو ٢٠٢٠ ]]]]
★★★★★★★★
ربما تحتوي الصورة على: ‏‏شخص واحد‏، ‏‏‏وقوف‏ و‏نص‏‏‏‏

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اهلا وسهلا ومرحبا بك في مدونة واحة الأدب والأشعار الراقية للنشر والتوثيق ... كن صادقا في حروفك ويدا معاونة لنا ... فنحن حريصين علي الجودة ونسعي جاهدين لحفظ ملكية النص .

مع التاريخ بقلم الراقي عبد الرحيم العسال

 مع التاريخ ======= مع التاريخ نقرأه ونسبر غوره ساعة ونعرف من بني صرحا ومن للصرح ذا باعه ومن ولي لدى الجد ومن أردته خداعة ومن سار على النهج ...